Ekokläder!

Gillar du kläder? Har du svårt för att låta bli att köpa fina nya byxor från butiker som Zara, H&M, Carlings, etc.?

Tänk på det här i så fall:
ett par jeans kan vara gjorda i Kina.
det krävs mycket oekologiskt vårdad bomull till att göra jeansen.
jeansen tvättas i olika medel för att bli hållbara (ofta är dessa medel skadliga för naturen)
sedan fraktas de runt världen för att säljas i flera länder.

De åker tusentals kilometer, de här jeansen. Bara för att du ska få dem. Och jag vet, jag har också svårt för att låta bli att köpa saker, men om du faktiskt vill att dina barn och deras efterträdare skall ha en bra tid på jorden, så är det dags att göra något åt saken nu! En sak är att låta bli att köpa nya kläder.

Använd lopptorg, second hand eller byt kläder med dina vänner. Du kan också sy om en gammal skjorta och få en jätte fin "ny" skjorta! Dessutom, ifall du är orolig för djur, så är det här också mycket bättre för djuren - att du köper kläder från second hand än från butiker som Carlings.



inte så ekologiska kläder, antar jag

Kommentarer

Kommentera mitt inlägg här:

Ditt namn/smeknamn eller nåt annat passande:
Kom ihåg ditt namn?

Din e-postadress (bara jag ser den):

URL/Din egen bloggadress:

Dina tankar om inlägget:

Trackback
RSS 2.0